دانشنامه

مجموعه اصطلاحات کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال

666 مجموعه اصطلاحات کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال

Cryptography/ کریپتوگرافی

کلمه‌ی کریپتو(crypto) به معنای سری و محرمانه یا پنهان کردن است و شامل تکنیکی است برای به رمز درآوردن(encrypt) یک پیام به طرزی که فقط فرستنده و گیرنده‌ی پیام بتوانند آن را بخوانند. بنابراین کریپتوگرافی این اطمینان را ایجاد میکند که افراد بدون اجازه امکان دسترسی به اطلاعات حساس شما را ندارند.

تاریخچه ی کریپتوگرافی به دوران یونان باستان، هنگامی که الفبای رمزی خلق شد، برمیگردد و  امروزه کریپتوگرافی فرمی ازامنیت است که از ترکیبی از فرمول‌های ریاضی، علم کامپیوتر و‌ مهندسی تشکیل شده.

دو مثال رایج از کارکردهای این تکنیک، سیستم فرستادن و دریافت ایمیل و انجام معاملات ابتدایی از طریق  دستگاه های ATM هستند.

پس به اختصار، کریپتوگرافی علم امن کردن اطلاعات شخصی افراد از دسترسی غیرمجاز دیگری است.

Decentralization/ تمرکز‌زدایی

حتما شنیده اید که بیت‌کوین “غیرمتمرکز” است! ولی این دقیقا به چه معناست؟

یک ساختار غیرمتمرکز برای عمل کردن به یک شخص ثالث نیاز ندارد. به این ساختار همچنین فرد-به-فرد یا کاربر-به-کاربر هم میگوییم. برای روشن‌تر شدن این تعریف میتوان مثال دم دستی دانلود کردن از طریق تارنتس(torrent) را نام برد که در آن بین دو کاربر بدون نیاز به شخص ثالث ارتباط مستقیم برقرار میشود.

در مقابل این ساختار ساختار متمرکز(centralized) را داریم. مثال بانک را در نظر بگیرید. برای انجام معامله ای بین دو فرد همکاری بانک لازم است؛ شما به یک شخص ثالث/ واسطه نیاز دارید.

با دانستن این مفاهیم، متوجه میشویم که چرا بیت‌کوین غیرمتمرکز است:

حجم کار یک شبکه، مثلا معاملاتش، بدون وابستگی به یک سرور مرکزی بین چندین کامپیوتر پخش میشود و این به آن معناست که همه‌ی کامپیوترها با هم کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که یک معامله مورد تایید است. در این روند، اگر یک کامپیوتر هک شود یا دچار خطایی شود، معامله میتواند بدون هیچ مشکل( امنیتی) به انجام برسد. این یکی از دلایلی است که بین‌کوین تاکنون هک نشده است.

بنابراین، میتوان به مفهوم غیرمتمرکز بودن به عنوان یک شبکه‌ی مستقل که در آن هیچ‌ کس رییس نیست نگاه کرد؛ معاملات فرد به فرد انجام می شوند و این کاربرها هستند که یکدیگر را کنترل میکنند.

 Blockchain/بلاک‌چین

بلاک‌چین بزرگترین تکنولوژی اختراع شده بعد از اینترنت نامیده میشود. اما دقیقا منظور از بلاک‌چین‌ چیست؟

بلاک‌چین‌مدلی از بانک اطلاعات است که اطلاعات در آن ذخیره میشود. میتوانید به آن به عنوان بلوکهای(blocks) کوچک اطلاعات نگاه کنید که به یک زنجیره‌ی(chain) بلند اضافه شده‌اند. هر بلوک جدیدی که اضافه میشود دربرگیرنده‌ی اطلاعات بلوک قبلی و فعلی است؛  مانند زمان، قیمت، آدرس کیف، و غیره. نکته‌ی مهم و قابل توجه در اینجا آن است که اگر بلوک قدیمی و‌ جدید همخوانی نداشته باشند، بلوک جدید به زنجیره بلوک یا  بلاک‌چین مورد نظر اضافه نمیشوند‌‌‌‌‌. نکته ی دیگر آن است که این زنجیره همواره بلندتر و بلندتر میشود و همچنین هرگز تغییر نمیکند؛ به این معنا که هر اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده تا ابد در آن محفوظ می‌ماند. بنابراین، از امتیازات بلاک‌چین آن است که باطل کردن معاملات را غیر‌ممکن می‌کند و این امکان را نیز فراهم میکند که بتوان هر معامله‌ی انجام‌ شده‌ای را برای همیشه ردگیری کرد.

به طور خلاصه، بلاک‌چین یک تکنولوژی امن برای نگهداری اطلاعات مالی و مالکیت افراد بصورت غیرمتمرکز است.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *