اخبار, مقالات

بیت کوین یک هفته پس از افزایش بی‌سابقه اش از این مبلغ پایین‌تر می آید.

افزایش بی‌سابقه بیت کوین

ارزش بیت‌کوین در فاصله‌ی یک هفته ( ۲۰ نوامبر تا ۲۷ نوامبر) از ۶۶٫۹۷۴ دلار که بالاترین نرخ بیت‌کوین در تاریخ بیت‌کوین به حساب می آید به تقریبا ۵۹٫۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. البته حتی با وجود این کاهش، نرخ فعلی آن همچنان نمایانگر یک‌‌ جهش بزرگ از محدوده‌ی نرخ پایین ۴۰٫۰۰۰ دلاری خود در سپتامبر(اوایل پاییز) می باشد.

قبل ازهجوم‌ بی سابقه‌ی اخیر به سمت خرید دو‌ تا از بهترین ارزهای دیجیتال( بیت کوین واتریوم)، افت‌های ناگهانی اخیر به دنبال تحریم و غیرقانونی اعلام‌ شدن معاملات ارزهای دیجیتال و استخراج آن(ماینینگ) توسط بانک مرکزی چین اتفاق افتاده اند.

هرچند حتی با وجود این نوسانات معمول، نرخ بیت‌کوین پس از سقوط به ۳۰٫۰۰۰دلار در ماه جولای(اواسط تابستان)، عمدتا در حال افزایش بوده است.

نرخ بیت‌کوین در ماه آوریل( اواسط بهار) به بالاتر از ۶۰٫۰۰۰ دلار رسید و این نوسان اخیر بر این نکته تاکید میکند که نوسانات ارزهای دیجیتال زمانی به اوج میرسد که افراد بیشتری علاقه مند به ورود و فعالیت در این حوزه میشوند. در فاصله‌ی زمانی بین ماه جولای که نرخ بیت‌کوین به کمترین میزان خود رسید تا هفته‌های اخیر که افزایش چشمگیری داشته، نرخ بیت‌کوین پیوسته در حال رشد بوده و چندین اوج روزانه ی بالای ۵۵٫۰۰۰ دلاری داشته است. پس باید به خاطر سپرد که بیت‌کوین بی‌ثبات و ناپایدار است و باید همواره انتظار این نوسانات را داشت.

اغلب کارشناسان سرمایه گذاری و مشاوران مالی مخالف این هستند که افراد بخش زیادی از سرمایه ی خود را دریک‌ طبقه دارایی قرار دهند و براین نکته تاکید می کنند که این سرمایه گذاری پرنوسان نباید مانع تمرکز بر اولویت‌های مالی دیگر مانند پس اندازهای ضروری و پرداخت وام‌ها شود.

طبق نظر Nate Nieri، یک برنامه ریز امور مالی با تخصص مدیریت مالی مدرن، شما شانس زیادی برای از دست دادن سرمایه ی خود و شانس کمی برای یک برد بزرگ دارید. او‌میگوید: ”پولی که از دست دادنش به اقتصاد خانواده ی شما ضربه میزند یا شما را از دست یابی به اهدافتان باز میدارد قمار نکنید.“

این کاهش اخیر نرخ بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران چه معنایی دارد؟

برای افرادی که نسبت به ارزهای دیجیتال دید سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند و با استراتژی “میخریم و صبر میکنیم تا چه پیش می‌آید” پیش می روند، نوسانات غیرمنتظره نیستند وافت‌‌های اخیر برایشان خیلی نگران کننده نیست. طبق گفته ی هامفری ینگ(Humphrey Yang)، کارشناس امور مالی شخصی و کارشناس برنامه ی میزگرد هامفری( Humpgrey talks)، در زمان نوسان بازار از چک کردن وضعیت سرمایه ی خود خودداری کنید. کارشناسان توصیه میکنند سرمایه‌گذاری رمزارزی خود را زیر ۵٪ کل سرمایه‌گذاریهای خود نگه دارید. در‌این‌‌‌‌‌صورت مدام نگران نوسانات غیرقابل‌اجتناب بازار نخواهید بود. خلاصه آنکه طبق توصیه ی ینگ فقط مقداری را سرمایه‌گذاری کنید که با از دست دادنش راحت هستید. هنگامی که نرخ رمزارزتان رو به کاهش است شتابزده عمل نکنید یا استراتژی خود را تغییر ندهید، ولی در مورد اقدامات آتی خود تجدید نظر کنید؛ مثلا مقدار کمتری رمزارزخریداری کنید یا به جای خرید مستقیم رمزارز به سهام های مربوط به رمزارز و سرمایه گذاری روی بلاک‌چین روی بیاورید. ینگ پیشنهاد میدهد همواره منتظر نوسانات باشید و بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که وضعیت سرمایه ی خود را مرتب چک نکنید و‌نگذارید احساساتتان وارد عمل شود زیرا ممکن است در زمان اشتباهی اقدام به فروش کنید.

به ارزهای دیجیتال علاقه دارید ولی هنوز سرمایه‌گذاری نکرده اید؟

رویکرد “سرمایه‌گذاری کن و فراموش کن” که ینگ توصیه میکند فلسفه ی شخصیش را در مدلهای سنتی‌ترمانند بازار سهام نشان میدهد. ولی عده ای از کارشناسان براین باورند که رمزارز از مدلهای سنتی‌تر سرمایه‌گذاری خیلی متفاوت‌تر است و به دلیل جدید بودن این پدیده و فقدان داده های قابل ردگیری نگران نوسانات شدید و غیرقابل‌کنترل آن هستند.

سرمایه‌گذارانی که به‌ دنبال خرید ارزدیجیتال در زمان کاهش نرخ آن هستند باید بدانند که همچنان باید انتظار نوسانات را داشته باشند و اماده ی مواجه شدن با بازهم کمتر شدن نرخ ارزمرز خود باشند. پس این را به عنوان قانون کلی و طلایی به یاد‌ داشته باشید که به اندازه‌ای دراین حوزه سرمایه‌ وارد کنید که از دست دادنش لطمه ای به زندگی شما نمیزند.

کدام عوامل منجر به افت اخیر بیت‌کوین شدند؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوسانات نرخ بیت‌کوین را طبیعی و اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. بهر‌حال طبق نظر برخی کارشناسان کنار آمدن با این نوسانات برای افراد آسان نیست و ممکن است عده ای دست به فروش سریع و شتابزده بزنند. همانطور که گفته شد بسیاری چون ینگ مخالف فروش شتابزده هستند.

بر اساس گزارش اخیری از Glassnode Insight، سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و تازه‌ وارد که سرمایه ی خود را در واکنش به افت نرخ بیت‌کوین میفروشند بر روند کاهش بیشتر نرخ آن اثر می‌گذارند. البته برخی کارشناسان این افت اخیر را تا حدودی غیر‌عادی می‌دانند وعوامل زیادی را در آن دخیل می‌بینند؛ از جمله هیجان افراد برای سکه های کم‌اهمیت، اظهارات منفی ایلان ماسک(Elon Musk)، و‌تحریم سرویس‌های رمزارز از سوی دولت چین. البته ازآن‌ جا که کریپتو نسبت به ‌ اوراق قرضه و‌سهام سرعت رشد بیشتری دارد، ما شاهد ریکاوری سریع‌تر‌در این‌ حوزه هستیم.

کارشناسان تاکید میکنند که ‌اگر سرمایه‌گذاری خود را کوچک نگه‌دارید می‌توانید نوسانات را تاب بیاورید.

مرجع

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *