اخبار, مقالات

فناوری بلاک چین و کاربردهای آن

فناوری بلاک چین و کاربردهای آن

فناوری بلاک چین یا زنجیره بلوک، زیر ساخت ارزهای دیجیتال هستند، برای اینکه بخواهیم با ارزهای دیجیتال آشنا شویم در ابتدا لازم هست که با زیرساخت آن آشنا شویم. باید دقت داشته باشید که بیت کوین بلاک چین یا زنجیره بلوک نیست بلکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال سوار بر بلاک چین و از این فناوری استفاده می کنند پس لازم هست ابتدا با این فناوری آشنایی کلی پیدا کنید.

See the source image
ساختار کلی فناوری بلاک چین

جهت آشنایی با این فناوری باید ببینیم که چه زیر ساختارهایی دارد، فناوری بلاک چین صورت کلی از سه ساختار تشکیل شده است:

  • کلیدهای رمزنگاری شده
  • شبکه توزیع یا دفتر کل مشترک
  • پایداری شبکه بلاکچین

ابتدا با قسمت اول زنجیره بلوکی آشنا می شویم، زنجیره بلاکچین یک پایگاه داده است که اطلاعات را درون خودش ذخیره می کند چه فرقی با پایگاه داده های دیگر دارد تفاوت اصلی آن در این هست که در اختیار یک شخص نیست مثلا سیستم بانکی بانک راس کار قرار دارد و ماها که در واقع زیرمجموعه آن هستیم و حساب بانکی داریم ذیل آن قرارداریم. اصطلاحا یک رابطه سرور کلاینتی برقراراست. ولی در حوزه بلاک چین و زنجیره بلوکی سروری وجود ندارد همه هم سطح هستند، اصطلاحاً p2p پیر تو پیر یا همتا به همتا هستند پس خود زنجیر بلوک که ما کیف پول های بیت کوین را بر روی آن ایجاد می‌کنیم باید امنیت شبکه تامین را تامین کند. چون نهاد دیگری برایاینکار وجود ندارد. این امنیت به چه شکلی تامین می شود، به وسیله فناوری رمزگذاری یا رمزنگاری یا کریپتو گرافی

کلیدهای رمزگذاری یا رمزنگاری چیست؟

See the source image

دو تا شخص حساب بیت کوین یا کیف پول بیت کوین دارند هر حساب از دو مشخصه تشکیل شده است، اولی کلید عمومی یا آدرس عمومی هستش که مابه آن همان آدرس کیف پول می گوییم. برای اینکه حساب بیت کوینی من شارژر شود باید آدرس عمومی را به طرف مقابل بدهم پس آدرس عمومی را همه دارند و مثل شماره حساب یا شماره کارت می ماند. مورد دوم هم کلید خصوصی یا در واقع آدرس خصوصی نام دارد، کلید خصوصی خود سیستم می دهد و ناممند رمز دوم می ماند. در این خصوص هیچ محدودیتی نداریم و می توانیم بی نهایت کیف پول ایجاد کنیم وقتی کیف پول ایجاد کنیم انگار عضو شبکه بلاکچین شده ایم.

 

 

امنیت شبکه بلاکچین براساس رمزنگاری و رمزگذاری تامین می شود .

آیا می دانید رمزنگاری رمزگذاری برای چی کاری انجام می شود، وقتی ما چک امضا می‌کنیم در واقع یک امضا انحصاری خودمان را داریم داریم ولی در فضای مجازی که نهاد ثالثی مثل بانک و بانک مرکزی وجود ندارد از امضای دیجیتال که از آدرس عمومی آدرس خصوصی ما تشکیل می‌شود استفاده می کنیم و در واقع هرکی که به آدرس عمومی و آدرس خصوصی، علی الخصوص آدرس کیف پول خصوصی را داشته باشد به که دارایی‌های کیف پول دسترسی دارد.

بلاک چین یا زنجیره بلوک یک فناوری است و مهمترین چیزی که نسبت به فناوری‌های دیجیتال و پایگاه‌های داده‌ دیگر دارد اینست که به صورت توزیع شده هست. در سیستم سنتی یک نهاد مرکزی مانند بانک داریم و واقع افراد مجبورند که با همین بانک کار کنند و بانک ها می توانند حساب ما را بلوکه کنند. حالا در ابعاد جهانی ببینیم از تحریم‌ها حساب‌های شرکت و ما در بخش واردات و صادرات به مشکل برخوردیم در سیستم سنتی اگر ما بخواهیم گزارشی از حسابمان داشته باشیم باید برویم بانک و کارمزد پرداخت کرده و گزارش دریافت کنیم. چرا چون اطلاعات متمرکز است. ولی در حوزه بلاکچین این اطلاعات بین همه اعضا توزیع می‌شود و فقط در انحصار یک نفر نیست.

 

جمع بندی

و در آخر هم ما می‌خواهیم بدانیم انگیزه افراد برای اینکه از بلاک چین استقبال کنند چه چیزی هست بیت کوین به عنوان اولین رمز ارزی بود که از این فناوری استفاده کرد هرچند که این فناوری ۱۰ سال قبل از بیت کوین وجود داشته است. ولی خوب دیگه بانکی وجود ندارد که کار حسابداری انجام بده و خوب سروری وجود نداره که توان پردازشی را در اختیار شبکه ملاک قرار داده تا این کارهای نقل و انتقالات رمز گذاری ها انجام بشه برای همین خود این سیستم بلاکچین حالا مخزن توییتر و بیت‌کوین یک نظام انگیزشی داشته باشند تا افراد توان پردازش آن در اختیار این شبکه قرار بود در بیت کوین ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین گفته هرکسی می تواند توان پردازش را در اختیار شبکه قراردهد که با همدیگر به رقابت بپردازند که این موضوع در دوره های بعدی کامل توضویح داده می ود و با این کار به هرکسی بیت کوین جایزه داده می شود و به این شکل بیت کوین خلق شده و افراد انگیزه دارند که در حوزه بلاکچین فعالیت کنند سیستم پردازش خود را در اختیار شبکه قراردهند و لاک چینی که سرور ندارد و متمرکز نیست پایدار بماند.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *