ترندها, مقالات

6 قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال

۶ قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال

«ای‌کاش می­تونستم یه راه مطمئن و عالی برای سرمایه‌گذاری پیدا کنم تا بتونم پس‌اندازم رو چند برابر کنم.» جمله ابتدای مقاله صحبت بسیاری از افراد است؛ که درآمد کمی دارند مثل حقوق‌بگیران یا کارمندان، کسبه و یا حتی در صنعت مشغول به کار هستند با خود هرچند وقت یک‌بار می‌گویند. واقعاً بهترین راه شروع ترید ارز دیجیتال چیست؟

ما می‌خواهیم 6 قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال را با جزئیات دقیق بیان کنیم؛ به‌طوری‌که بعد از خواندن مقاله چشم‌انداز درستی نسبت به ترید ارز دیجیتال داشته باشید. در آخر متن نیز یک هدیه عالی برای خوانندگان کنار گذاشته‌ایم.

فهرست مطالب

گام اول: شناسایی بهترین بازار مالی

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی یکی از فضاهای وسوسه‌برانگیز بازارهای مالی است. این دنیا شاید مثل مسیر چالوس سختی‌های خاص خود را داشته باشد ولی از جذابیت آن به این راحتی نمی‌توان صرف‌نظر کرد. تنوع ارزها، روزنه ­ای به دنیای آینده و عدم امکان کنترل کریپتوها از جانب نهاد یا دولت خاصی ازجمله مشخصات ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

6 قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال

هدایت ترس از دست دادن سرمایه

یکی از مسائلی که همه افراد با آن روبرو هستند؛ ترسی است که در ابتدای کار بابت از دست دادن سرمایه دارند و به نظر ما نیز این ترس کاملاً منطقی و حتی درست است. در ادامه مقاله به آن اشاره‌ای خواهیم داشت که این ترس یک اصطلاح منحصربه‌فرد هم دارد.

بازار کریپتو ریسک‌های منحصر به خودش را دارد و باید ابتدا مهارت لازم جهت ترید کسب شود و سپس نسبت تریدی با اطمینان بیشتر و با مهارت کافی اقدام گردد. کسب آمادگی لازم برای شروع ترید ارز دیجیتال راه‌های مختلفی دارد که بهترین راه آن را معرفی می‌کنیم.

راهکاری عالی!

سرمایه‌ای که حاصل از پس‌انداز و دسترنج مدت‌ها تلاش است، نباید به آسانی از دست برود؛ پس قصد داریم راهکاری عالی به شما ارائه می‌کنیم و آن این است که در فضایی که پارامترهای کریپتو را دارد فعالیت کنید و با آن هر چه بیشتر آشنا شده و سپس در فضای واقعی ترید کنید.

بهترین هدیه‌ای که می‌توان به یک مشتاق سرمایه‌گذاری اعطا کرد، این است که فضایی را برایش فراهم کنیم تا بتواند در آن فضا با تمام شاخص‌های واقعی و مقدار مشخصی اعتبار مالی ترید کند و تجربیات لازم را در آن فضا به دست آورد و حس سود و ضرر را به‌صورت عینی تجربه کند و سپس در فضای واقعی ترید داشته باشد.

شبیه سازهای ترید ارز دیجیتال

چند سامانه عالی در این زمینه مانند ماینینگ بیت کوین، بیت کوین هیرو و اسپارک پروفیت است. که البته سختی های در استفاده وجود دارد ولی در فضایی بسیار عالی در سامانه ارزبازان شما با توجه به نوع اشتراکی که تهیه می‌کنید اعتباری به شما داده می‌شود. تا بتوانید به‌صورت عملیاتی ترید کنید. برای این‌که یک تریدر حرفه‌ای شوید لازم است تا گام‌های ابتدایی را دقیق و کامل بردارید ورود به سامانه ارزبازان به شما این امکان را می‌دهد در فضایی ممتاز ترید کنید و عضلات معامله‌گری خود را تقویت نمایید.

امکان ترید در هفت روز به صورت رایگان در ارزبازان فراهم  شده است.

امکانات لازم برای فضای شبیه‌سازی‌شده

به نظر هر فضای شبیه‌سازی که انتخاب می‌کنید باید امکاناتی مانند صرافی مجازی، فیوچرز، گزارش‌های مختلف، کیف پول، دوره‌های آموزشی را حداقل داشته باشید و البته داشبورد که به شما این امکان را بدهد که همه معیارهای ترید خود را کنترل کنید و دارایی خود را مشاهده کنید نیز بسیار لازم است.

6 قدم برای شروع ترید ارز دیجیتالگام دوم: انتخاب کیف پول ارز دیجیتال

اولین چیزی که برای شروع ترید ارز دیجیتال نیاز دارید، اعتبار مالی است که این اعتبار در کیف پول شماست. کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام دارای مزایایی است.

کیف پول نرم‌افزاری

  • سایت اینترنتی: کیف پول‌های تحت وب (Web Wallet)
  • برنامه قابل نصب روی رایانه: کیف پول‌های دسکتاپ (Desktop Wallet)
  • اپلیکیشن موبایل: کیف پول‌های موبایلی (Mobile Wallet)

کیف پول سخت‌افزاری

  • دستگاه فیزیکی: قطعات الکترونیکی برای ذخیره‌سازی امن.

کیف پول کاغذی

  • چاپ کلید خصوصی: بر روی کاغذ کلید خصوصی یا عبارت بازیابی کیف پول چاپ می‌شود.

کیف امانی یا غیر امانی

  • کیف پول امانی (­Custodial): اعتبار مالی و دارایی‌تان به‌صورت امانی از طرف شما نگهداری می‌شود و به آن دسترسی مستقیم ندارید.
  • کیف پول غیر امانی (Non-Custodial): همه اعتبار و کلید آن به دست شماست و دسترسی مستقیم به آن دارید.

باید دقت داشت که در این دو مورد اولی برای مبتدیان مناسب‌تر است و حالت دوم برای کسانی است که مهارت کافی برای نگهداری و دسترسی مستقیم را دارا هستند.

کیف پول سرد و گرم

  • کیف پول سرد (Cold): بدون نیاز به اتصال اینترنت و آفلاین، فقط برای انتقال و ترید نیاز به اتصال داریم.
  • کیف پول گرم (Hot): برای دسترسی به کیف پول به نت نیاز دارید.

یک نکته مهم در «  6  قدم برای شروع ترید ارز  دیجیتال » که باید یادآور شویم این است که برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت کیف پول سرد و برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و وکوتاه‌مدت کیف پول گرم یا داغ پیشنهاد می‌شود.

شاخص‌های مهم کیف پول

با توجه به موارد اعلام شده نکات مهمی که در کیف پول باید در نظر داشت می‌توان به امنیت، نوع خدمت مورد انتظار، نگهداری کوتاه‌مدت یا بلندمدت، میزان مهارت تریدر اشاره کرد.

بهترین کیف پول کدام است؟

نتیجه نهایی که در گام دوم باید بگیریم این است که هیچ کیف پولی به‌صورت مطلق بهترین کیف پول نیست. با توجه به مشخصات اعلام شده هر کیف پول مناسب برای یک فرد خاص است. یا حتی برای یک بازه زمانی برای آن شخص مناسب است و در زمانی دیگر کیف پولی دیگر مناسب خواهد بود.

عدم استفاده از کیف پول و ترید با صرافی

اگر مقدار اعتبار ترید بسیار بالا نباشد می‌توانید از خود صرافی استفاده کنید. به‌عنوان مثال در همان صرافی ثبت‌نام کنید و همان‌جا ترید را انجام دهید. به‌این‌ترتیب احتمال هک شدن را کاهش می‌دهید. در صرافی‌ها معمولاً در چند مرحله در هنگام برداشت پول از شما احراز هویت می‌کند لذا مطمئن می‌شوید که راهکار مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

تبدیل ریال به تتر

در این مرحله باید برای ترید، ریال را به کریپتو تبدیل کنید. ارز دیجیتال تبدیل شده این امکان را به شما می‌دهد که در انواع کریپتوها ترید داشته باشید. نحوه انجام این کار هم در همان صرافی آموزش داده شده است و مانند خرید اینترنتی اقدام به خرید می‌نمایید.

6 قدم برای شروع ترید ارز دیجیتالمهم‌ترین موضوعی که تریدر مبتدی در ابتدای کار باید در نظر داشته باشد این است که هر اقدامی باید پشتوانه درستی داشته باشد. خبرهای مختلفی که در کانال‌های تلگرام، اینستاگرام و یا هر فضای دیگر مشاهده می‌کنید لزوماً خبر درستی نیست؛ بلکه گاهی اوقات با انگیزه خاصی نوشته و یا تولید شده است.

تکنیکال یا فاندامنتال

دو سبک اقدام در بازارهای مالی است که فرد مبتنی بر قیمت و روند اقدام می‌کند یا این‌که با توجه به سوابق شرکت، ارز، هیات مدیره و یا حتی تغییرات در سطح ملی و بین‌المللی تحلیل خود را انجام و سپس با توجه به این تحلیل‌ها اقدام به معامله یا ترید می‌کند.

انواع استراتژی ترید

با توجه به این‌که در این مقاله قصد داریم فقط بر روی شروع ترید متمرکز شویم از توضیح مفصل انواع استراتژی ترید صرف‌نظر می‌کنیم ولی عناوین آن را به‌عنوان یکی از قدم‌های مهم در مقاله  6  قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال ذکر می‌کنیم تا در مقالات دیگر بتوانید بیشتر از این استراتژی‌ها مطالعه کنید و با دانش بیشتر مسیر را تشخیص داده و طی کنید.

  • استراتژی ترید با اخبار
  • استراتژی ترید در پایان روز کاری
  • سویینگ تریدینگ یا نوسان گیری
  • استراتژی اسکالپینگ یا کسب سود کوچک
  • استراتژی ترید در محدوده رنج تریدینگ
  • استراتژی پوزیشن تریدینگ
  • استراتژی معاملات معکوس
  • مومنتوم تریدینگ
  • فیدینگ تریدینگ
  • نقاط طلایی و تقاطع مرگ
  • آربیتراژ

در استراتژی‌ها هم با توجه به شخصیت تریدر، مقدار آورده مالی، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و بسیاری پارامتر دیگر انتخاب صورت می‌گیرد. هدف از ترید و محدوده‌ی ریسکی که فرد می‌تواند تحمل کند از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب استراتژی و شروع ترید ارز دیجیتال است.

گام چهارم: شناخت مسائل کریپتوکارنسی در ایران

کلاه‌برداران، راهزنان بازارهای مالی هستند و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید نسبت به این موضوع کاملاً آگاه باشند و از سرمایه خود همیشه محافظت کافی را داشته باشند.

اثر هاله‌ای در ارز دیجیتال

گاهی کلاه‌برداران از ابزارهای متنوعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها خطایی شناختی به نام اثر هاله‌ای است؛ به این معنی که معمولاً کسانی که وضعیت ظاهری بهتری دارند ذهن ادعای آن‌ها را بهتر قبول می‌کند. مثلاً اگر کسی با بهترین ماشین در کلیپی تبلیغاتی ارائه کرد لزوماً متخصص بازار کریپتو نیستند.

ورود به صرافی‌ها با فیلترشکن

درصورتی‌که قصد دارید در صرافی‌هایی که با وی پی ان وارد می‌شوند فعالیت کنید مراقب تبعات آن باشید با توجه به هوشمند سازی هر چه بیشتر، که به‌صورت روزانه انجام می‌شود، شناخت وی پی ان حتی با یک آی پی ثابت توسط این صرافی‌ها کار مشکلی نیست.

امکان بلوکه کردن بدون اطلاع قبلی

صرافی مانند بایننس که برای کشور ایران ممنوع است می‌بایست با وی پی ان وارد شوید. درصورتی‌که ثبت‌نام انجام دهید و آن‌ها متوجه ورود با وی پی ان شوند امکان بلوکه کردن تمام سرمایه شما وجود دارد. این‌که لزوماً اخطار دهند به‌صورت قطعی نیست و بسیاری از کاربران بوده‌اند که بدون اخطار بلوکه شده‌اند.

شروع ترید ارز دیجیتال

گام پنجم: آشنایی بیشتر با برخی اصطلاحات رایج در کریپتو

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کسی در دنیای جدیدی وارد می‌شود، آشنایی با اصطلاحات آن فضاست. ما در این قسمت می‌خواهیم برخی از اصطلاحات را معرفی نماییم. یکی از قدم‌های مهم در 6  قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال حتماً دانستن اصطلاحات است.

البته مثل گام‌های قبلی فقط سعی داریم سرنخ‌هایی به علاقه‌مندان ارائه کنیم و فهم آن را ایجاد کنیم تا با تحقیق و سرچ بیشتر در مورد هر یک از اصطلاحات با عمق آن نیز آشنا شوید. همان‌طور که می‌دانید فهم دقیق این اصطلاحات نیاز به دانش و زمان قابل‌توجهی دارد.

هولد کردن یا هودل کردن

احتمالاً گاهی اوقات در دنیای کریپتو هولد کردن انگلیسی را با تغییر در نوشتار آن ببینید؛ یعنی دی بر ال مقدم است لذا هودل کردن نوشته می‌شود. در کریپتوکارنسی های هودل کردن از هولد کردن رایج‌تر است.

جالب است که بدانید در سال 2013 بیت کوین یک اصلاح بسیار بزرگ داشت. کاربری پست را منتشر کرد که در آن پست به‌جای Holding نوشت: Hodling که می‌گویند احتمالاً نویسنده در حال خودش نبوده ولی پس از آن کم‌کم مورد استفاده قرار گرفت و امروزه این اصطلاح جا افتاده است.

فومو

ترس از دست دادن؛ وقتی این اصطلاح به کار می‌رود که تریدر نگران این باشد که سود سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهد. وقتی قیمت یک کریپتو بسیار بالا می‌رود همه ممکن است فومو کنند.

ATH

بالاترین قیمت ثبت شده، رکورد قیمت تا آن زمان را می‌گویند.

بازار خرسی و بازار گاوی

این دو واژه از وال استریت گرفته شده است. واژه مارکت خرسی هنگامی‌که بازار کاهشی و نزولی داشته باشیم و بازار گاوی وقتی است که بازاری رو به رشد داشته باشیم. فلسفه انتخاب این دو واژه این است که خرس هنگام حمله از بالا به پایین می‌آید و در گاو شاخ‌دار هنگام حمله از پایین به بالا می‌برد.

نهنگ

نهنگ‌ها معامله گران بزرگی هستند که سرمایه زیاد در آن ارز دیجیتال دارند و می‌توانند با خریدوفروش خود بازار را تحت تأثیر قرار دهند.

آلت کوین

هر کریپتویی غیر از بیت کوین، آلت کوین است. به علت جایگاه بیت کوین در ارز دیجیتال، همه کریپتوهای غیر از بیت کوین جدا می‌شوند. کریپتوهایی مانند اتریوم، بایننس، کاردانو و ریپل از قسم می‌باشند.

فرق توکن و کوین

توکن ها ارزهایی هستند که بلاک چین اختصاصی خودشان را ندارند و بر بستر بلاک چین ارزی دیگر فعالیت می‌کنند؛ مثلاً ارز ترون مدتی توکن بود و بر بستر اتریوم فعالیت می‌کرد و حالا به‌صورت مستقل کوین شده است.

ریکاوری فریز

هر کیف پولی که ایجاد می‌کنند به شما کلماتی می‌دهد. این کلمات بک آپ شما هستند که بتوانید بعداً آن‌ها را بازیابی کنید. به‌هیچ‌وجه این کلمات را اختیار فرد، سایت و سازمانی قرار ندهید چون باهمین کلمات می‌توانند به سرمایه شما دسترسی پیدا کنند.

ذخیره‌سازی سرد یا cold storage

وقتی ما ارزها را با کلید خصوصی در فضای آفلاین نگه‌داری می‌کنیم این اصطلاح به‌کاربرده می‌شود.

همتا به همتا یا P2P

اگر بخواهیم این اصطلاح را ساده توضیح دهیم ارتباط مستقیم و بدون واسطه دو شخص حقیقی یا حقوقی را می‌گویند. البته توضیح عمیق و مفصل چنین واژه‌هایی نیاز به زمان و تخصص کافی دارد یعنی چگونه می‌شود که کاربران بدون دخالت واسطه‌ها و سرور مرکزی باهم ارتباط بگیرند خود بحثی دقیق است.

پامپ و دامپ

هنگامی‌که قیمت یک ارز پرشی قابل‌توجه داشته باشد پامپ می‌گویند و هنگامی‌که ریزش داشته، از آن با عنوان دامپ یاد می‌کنند. توضیح مختصر این‌که یکی از علت‌های پامپ می‌تواند استقبال افراد نسبت به خرید آن ارز باشد و دامپ تمایل دسته‌جمعی سهامداران یک کریپتو نسبت به فروش آن است.

بلاک ریوارد

وقتی ماینرها یک بلاک را استخراج می‌کنند در ازای پردازش آن و توان پردازشی که در اختیار شبکه قرار می‌دهند. شبکه پاداشی را به آن ماینر می‌دهند که به آن بلاک ریوارد می‌گویند.

هاوینگ

پاداش بلاک بیت کوین هر 4 سال یک‌بار نصف می‌شود. هر ماینر 4 سال بعد به ازای همین پردازش نصف پاداش اکنون را دریافت می‌کنند.

دابل اسپندینگ

دو بار خرج کردن تقریباً مثل کپی کردن یک عبارت در ورد است. بیت کوین توانست با غیرمتمرکز کردن و بلاک چین این مشکل را حل کند.

ارزهای فیات

ارزهای سنتی مانند دلار، یورو، ریال را ارزهای فیات می‌گویند.

 

گام ششم: تصور ذهنی درست از بازارهای مالی

یکی از کارهایی که نهنگ‌های بازار مالی می‌خواهند به ما القا کنند که ما را از بازارهای مالی ناامید کنند تا بتوانند حداکثر سود خود را از این بازار ببرند. در این بازار باید همیشه جانب احتیاط را نگه‌دارید و از طرفی شجاعت ریسک را نیز داشته باشید.

جمع‌کردن این مشخصه باهم به‌راستی کار آسانی نیست. شما باید ابتدا  6  قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال را با دقت بخوانید و اجرا کنید و سپس بعد از این‌که دانش کافی و اخبار لازم را نسبت به تریدی که می‌خواهید انجام دهید کسب کردید ریسک لازم را به خرج دهید و از منافع آن بهره ببرید؛ البته در این فضا ممکن است ضرر هم متحمل شوید.

مشخصه بازار مالی سالم

عجیب است بدانید که مشخصه بازار مالی سالم همین ریزش و جهش‌هایی است که براثر شاخص‌های مختلفی چون عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود.

بروز نگه‌داشتن اطلاعات

اگر می‌خواهیم به‌صورت جدی در بازارهای مالی فعالیت داشته باشیم و شروع ترید ارز دیجیتال را تجربه کنیم باید به‌صورت مرتب علم خودمان را بروز کنیم و با استفاده از منابع مختلف دانش خود را ارتقا دهیم.

سخن آخر در شروع ترید ارز دیجیتال

برای گام نهادن در دنیای کریپتوکارنسی 6  قدم برای شروع ترید ارز دیجیتال را برای شما ترسیم کردیم. با استفاده از این 6 گام سعی کردیم قدم به قدم شما را به پایتخت این کشور نزدیک کنیم. توصیه می‌کنیم حتماً از محیط آزمایش و آموزشی ارزبازان استفاده کنید تا با اطمینان و مهارت بیشتری گام بردارید.

شما با توجه، دقت و البته مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید کم‌کم نسبت به تریدهای موفق تجربه لازم را کسب کنید.

توصیه می‌کنیم همان‌طور که در مقاله به آن اشاره کردیم هرگز از یادگیری و کسب اخبار معتبر در این زمینه دست برندارید و همیشه نسبت به وقایع بین‌المللی حساس باشید؛ چون بسیاری از این وقایع حتماً تأثیرات زیادی را در روند ارز دیجیتال خواهند داشت.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *